زندان قصر آزاد شد

 

به گزارش بولتن نيوز ، سرانجام ديوارها فروريخت و ساختمان‌هاي زندان قصر به عنوان آخرين موجوديت در بند، آزاد شدند. زندان قصر از دوران قاجار تا کنون زندانيان بي‌شماري را در خود ديده‌است و حالا با فروريختن ديوارها، به باغ‌ ـ موزه تبديل مي‌شود.
 
زندان قصر در تاريخ 11 آذرماه 1308 به دست رضا شاه افتتاح شد. ابتدا اين زندان 192 اطاق داشت که 800 زنداني را در خود جاي مي‌داد. بعدها و تا دهه چهل شمسي و زمان ساخت زندان اوين، اين زندان تنها زندان پايتخت بود. در اين دوران زندان قصر توسعه زيادي پيدا کرد.
 
طي هفته گذشته بخش‌هاي باقي‌مانده ديوار زندان قصر که 8 سال قبل طي طرحي براي باغ‌ ـ موزه، تخليه شده بود، تخريب شد. بناهاي داخل زندان که ساخت آن‌ها به دوره پهلوي بازمي‌گردند در 27 اسفند سال 1381 به شمار ثبتي 8009 در فهرست آثار ملي ايران جاي گرفته‌اند.
 
8 سال پيش قرار شد که شهرداري تهران اين زندان را متحول کرده و تبديل به يک باغ ـ موزه بزرگ کند. طراحان بسياري از سراسر ايران ايده تغيير اين زندان و چگونگي تبديل آن به مجموعه گردشگري را ارايه کردند. امروز بعد از آن همه سال چالش، ميان شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي اين ديوارها به يکباره فرو ريخت و طرح باغ‌ ـ موزه وارد مرحله جديد از اجرا شد.
 
مشاهدات خبرنگار میراث فرهنگی، حاکي از آن است که ديوارهاي اين زندان از محدوده شريعتي تا اتوبان صياد همه ريخته شده است و ديگر همه بناهاي زندان قصر را از نزديک مي‌توان ديد.
 
زندان قصر که اکنون باغي 12 هکتاري است، در دو فاز سبک‌هاي سنتي وکلاسيک به مجموعه‌اي فرهنگي وگردشگري تبديل مي‌شود. سال‌ها کارشناسان ميراث فرهنگي با شهرداري بر سر ساماندهي اين بناي تاريخي به دليل هماهنگ نبودن طرح هاي شهرداري با ضوابط ميراث درگير بودند. با اينکه هنوز هم معلوم نيست که چقدر اين ضوابط اجرايي شده است ولي به نظر مي‌رسد که قرار است، تمام سلول‌هاي انفرادي تبديل به موزه‌ تبديل شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 4 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 1428
بازدید کل : 71803
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket